Type praksis: Barnehage
Aldersgruppene jeg jobbet med: 1-5 år
Arbeidsoppgaver: Lage frokost, lage lunsj eventuelt varmmat, samlingsstund, hjelpe til med kl 14 maten.
Mandag: vanlig dag med frokost kl. 8, samling kl. 09.30, barna fikk leke inne frem til lunsj kl 11. Deretter gikk vi ut og var ute til barna ble hentet. Kl 14 spiste barna yoghurt, frukt og knekkebrød.
Tirsdag: frokost kl 8, kl 09.30 kledde vi på oss og gikk lang tur. Da vi kom til en grusvei hvor det var forbudt med biler, fikk de små også lov til å gå litt for seg selv. Da vi kom tilbake lagde vi varmmat som var kremet blomkålsuppe med brokkoli og med knekkebrød ved siden av. Etter lunsj var de ute som på mandag.
Onsdag: frokost kl 8, samling til vanlig tid, etter lunsjen når de små sov, jobbet jeg for førskolelæreren: lagde krone til bursdagbarn, lagde plakat ang en basar, laminerte bokstavene fra 0-9.
Torsdag: Alt som vanlig. Mellom frokost og lunsj var jeg med de store på aktivitet inne hvor de lagde drømmefangere. Dette er en ”fanger” som man henger opp over sengen sin som skal fange opp de vonde drømmene slik at man ikke drømmer det igjen. Senere fikk jeg lov til å være med på hvordan man forbereder ungene til de begynner på skolen. Denne barnehagen begynner forberedelsene 6 mnd før de fleste andre barnehager, fordi førskolelæreren vil at ungene skal være mest mulig forberedt.
Litt om barnehagen
Denne barnehagen er på en måteforeldrestyrt. Det er 4 ansatte og ca 13 barn. De har faste rutiner og legger opp til at barna skal få ta litt ansvar ved å ha ordensmenn blant de store barna. De har også en leveregel i barnehagen som heter seg at ”ingen barn har vondt av å sitte å gråte litt, når det bare er fordi de ikke alltid får viljen sin”. Og denne regelen fungerer veldig bra. Alle barna lærer seg til slutt at det er faktisk ingen vits i å sitte her å grine, så da finner vi på noe annet. I samlingsstunden velger alle de store barna hver sin sang. Innimellom er de så snille at de lar de voksne synge en sang også.
Jeg har veldig lyst til å fortsette videre i denne barnehagen når vi skal ha fast utplassering. jeg tvides kjempe godt og ble tatt kjempe godt i mot av de ansatte.
Alt jeg har vært med på har vært positive opplevelser som jeg vil ta med meg inn i videre praksis utover skoleåret
Alt jeg har vært med på har vært positive opplevelser som jeg vil ta med meg inn i videre praksis utover skoleåret
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar