Observasjon av motorisk utvikling i praksis!
I barnehagen der jeg er utplassert har jeg sett litt på motorisk utvikling blant barna. De store barna er veldig opptatt av å klatre, løpe, hoppe og hinke samt det å sykle. De er veldig glad i å bruke kroppen sin fysisk og kommer stadig på noe nytt å gjøre for å bruke den ennå mer. Og da roper de ut: ”Se på meg. Se hva jeg klarte. ” Det er veldig fint å oppleve det når barna lærer nye ting og strekker seg mot nye høyder.
De små barna er opptatt av å løpe og hoppe. Noen av dem er opptatt av å sykle ute og spesielt en er flink til å komme seg opp på sklia uten hjelp. Barnet gjør ikke annet enn å klatre der nesten. Det er det beste det vet. De andre barna er vi veldig flinke til å hjelpe slik at de utvikler denne motorikken. For eksempel ved å leie dem når de skal hinke, bruke tid ned trappen slik at de går selv. Oppmuntre dem til å delta i lek ute sammen med de store. Når vi er inne har jeg sett at de store blir litt for voldsomme for de små. De blir litt redde og trekker seg tilbake.
Når det gjelder språklige ferdigheter så er jo de store barna i stand til å fortelle hva som er i veien, noen klarer å finne løsninger på konflikter selv, mens andre kommer frivillig og spør om hjelp. De små klarer også å gjøre seg forstått ang hva de vil og ikke vil, om de liker leken eller ikke osv.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar