Plan for aktivitet i Barnehagepraksis
Antall barn: 8
Antall voksne: 2
Aldersgruppe: 1 – 2,5 år
Målet med aktiviteten: At barna skal få mulighet til å kjenne på følelsen av å bruke fingrene mest mulig og at de på den måten kan føle seg frem til hvordan det er å male uten pensel slik de er vandt til. Dette har med den motoriske utviklingen og gjøre.
Målet er også å klare å se hvert enkelt barn og finne ut om de bare maler eller om de faktisk maler noe spesielt.
Når | Hva | Hvordan | Hvorfor | Hvem | Ansvarlig | Utstyr | vurdering |
Uke 47 23 november Etter samlingsstund kl 10.00 – 11.30 | Fingermaling | Ungene får utdelt maling og ark slik at de kan velge selv hvilken farge de vil ha og male med fingrene Under aktiviteten er det viktig å spørre barna hva de maler slik at de kan føle seg sett og at noen blir stolt av dem for det de lager | - For å se på den motoriske utviklingen hos de små. - For la de utforske sansene sine ved å ta, kjenne, føle og eventuelt smake for de barna som putter det meste i munn - Fordi det er noe alle syns er morsomt | De minste barna, 8 barn til sammen, skal sitte ved det lille bordet oppe ved kjøkkenet. | Linn er ansvarlig for aktiviteten Kontaktperson, Sonja, skal også være med | Felles ark rull, malerfrakker, maling uten giftstoffer (rød, gul og grønn), kopper til å ha maling i, voksduk | Hvordan mestret barna denne aktiviteten? Hvor mange av barna spiste malingen? Klarer vi å se noen motiver i bildene de lagde? Klarte jeg å se alle barna som individer under denne aktiviteten? Var det noe jeg kunne gjort annerledes i forhold til denne aktiviteten? |
Hva om noen er redd for å bli møkkete på hendene?
Da kan man prøve å utfordre dem til en finger, vise dem at det ikke er farlig og at det går ann å vaske av igjen. Det går også ann å sitte sammen med barnet å observere de andre, kanskje barnet tør hvis de andre barna tør. Eventuelt må man gi dem en pensel.
Hvorfor vil du bruke de fargene du har satt opp?
For å bruke primærfargene i fargekartet vårt. På den måten kan vi stimulere til at de får bedre kjennskap til akkurat disse fargene og kan gjenkjenne dem ved en annen anledning.
Hvorfor akkurat fingermaling?
For at de skal få kjenne, føle, ta på, smake. Dette er viktig for sanseutviklingen hos de minste barna da de ikke har alt språket på plass. Og fordi dette er noe de aller fleste syns er morsomt.
Hva slags ark vil du bruke? (vurder for og i mot et felles ark og hvert sitt)
A4 ark gir den fordelen at de kan ta det med seg hjem. Samtidig vil dette mest sannsynlig bli helt dekket av maling da barn i denne aldersgruppen har veldig store bevegelser og bruker veldig mye albue og skuler pga de ikke er ferdig i den motoriske utviklingen.
Felles ark kommer fra en stor rull og gjør at barna lager et bilde som er felles. På denne måten har de mer plass til og utforske sansene sine på og man kan henge det opp i barnehagen slik at de kan se på det og slik at foreldre kan se hva barna har laget. Man må også sette navn ved maleriet til den enkelte.
Jeg vil gå for et felles ark slik at de får utfoldet seg mest mulig.
Hvorfor vil jeg gi hvert enkelt barn individuell oppmerksomhet?
For at barna skal føle at de blir sett i en aktivitet, slik at de kan føle at ved en senere anledning at de kan spørre om hjelp. Slik at de føler at de gjør noe riktig. De må roses og de må føle at de får det til. På denne måten kan de glede seg til neste aktivitet siden de oppnår disse følelsene og mestringsfølelsen spesielt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar